تشریح مرحله هشتم تحلیل محتوا (آزمون های آماری) :

    در تحلیل محتوا می‌توان از سطوح مختلف سنجش استفاده‌کرد، اما باید در نظر گرفت مقیاس به ‌کار گرفته ‌شده در کدگذاری (اسمی، ترتیبی، فاصله‌ای و نسبی) ضرورتاً انعکاسی از ماهیت متغیرها نیست.

   اگر کلمه «عشق» در کتاب A دو برابر این کلمه در کتاب B باشد، بدین معنی نیست که کتاب A دو برابر کتاب B عشقی است.

برای مطالعه بیشتر، ادامه مطلب پائین را کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۸۸/۱۰/۱۲ و ساعت 13:23 |

 

تشریح مرحله 5 تا 8 از مراحل تحلیل محتوا 

    در این بخش  چهار مرحله از مراحل تحلیل محتوا تشریح شده که بر اساس آن محقق بتوانند به سهولت، تجزیه و تحلیل محتوا را انجام دهد.

  از آنجا که تحلیل محتوا با انبوهی از اطلاعات مواجه است و امکان جمع آوری داده ها به صورت دستی فقط برای تحقیقات محدود امکان پذیر است، بنابراین، لازم است داده های تحقیق به صورتی کدگذاری و جمع آوری شوند که توسط رایانه قابل شمــارش و محاسبه باشند. یکی از برنامه های جامع رایانه که می توان از آن استفاده کرد، بسته نرم افزاری آماری است که برای علوم اجتماعی به نام "مجموعه آماری برای علوم اجتماعی" (Statistical Package For Social Siences) طراحی شده است که به اختصار به آن Spss می گویند. در این نـرم افزار پژوهشگر می تواند اطلاعات خود را به صورت کمی وارد برنامه کرده و از طریق برنامه های گوناگون، محاسبات آماری لازم را انجام دهد.

برای مطالعه بیشتر، ادامه مطلب پائین را کلیک کنید. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۸۸/۱۰/۰۷ و ساعت 11:14 |

 معیارهای گزینش خبر (دروازه باني خبر)

  خبري كه به روزنامه راه مي يابد از دروازه هاي متعدد و از مسيري طولاني خواهد گذشت. خبري كه در مقابل ديدگان شما قرار مي گيرد، شما را آخرين گزينشگر خبر مي داند. بنابراین هر رويدادي كه به خبر تبديل مي شود، از دروازه هاي متعدد مي گذرد، برخي از اين دروازه‎ها، باز، برخي نيمه باز و تعدادی كاملاً بسته هستند.

برای مطالع بیشتر، ادامه مطلب پائین را کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۸۸/۱۰/۰۲ و ساعت 10:14 |

 

 مفاهیم اساسی در خبرنویسی 

  برای تهیه خبر، خبرنگاران سه مفهوم اساسی را که شامل درستی، روشنی و جامع بودن خبر است، از مرحله گردآوری اطلاعات پیرامون یک واقعه تا ارائه متن خبر در نظر می گیرند.

برای مطالعه بیشتر، ادامه مطلب پائین را کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۸۸/۱۰/۰۲ و ساعت 10:4 |

          

 مراحل تحليل محتوا

  1)  طرح هدف، مساله، سؤال ها و فرضیه های تحقیق

  2)  انتخاب واحد تحقیق

  3)  ساختن مقوله ها و زیرمقوله های تحقیق

  4)  تعیین جامعه مورد مطالعه و نحوه نمونه‌گیری

  5)  کدگذاری و نحوه جمع‌آوری داده‌ها

  6)  کنترل و صحت کدگذاری کدگذاران

  7)  پایایی و روایی تحقیق

  8)  آزمون های آماری

  9)  تجزیه و تحلیل داده ها

 10)  خلاصه و نتیجه گیری و نوشتن گزارش 

برای مطالعه بیشتر، ادامه مطلب پائین را کلیک کنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۸۸/۱۰/۰۲ و ساعت 9:8 |