بخش اخبار

اخبار، معمولاً به سه شكل مكتوب، صدايي و تصويري تهيه و تنظيم مي‌شود.

تحريريه پخش خبر، مركز دريافت اخبار داخلي و خارجي است. سردبيران پخش خبر با مجموعه زيادي از خبرها مواجه هستند و اين در حالي است كه مدت زمان كوتاهي براي پخش آن‌ها در اختيار دارند و از اين رو، انتخاب، تعداد، مدت خبرها، تنظيم و فهرست اخبار نيازمند شناخت و دقت فراوان است.

تحريريه پخش خبر كار دروازه‌باني خبر را به اين شرح انجام مي‌دهد:

  • تعيين خبرهاي مهم و اولويت آنها براي پخش
  • تلفيق خبرهايي با موضوع واحد
  • دسته‌بندي موضوعي خبر و انتخاب آن ها
  • تنظيم خبر متناسب با نوع رسانه يا شبكه
  • رعايت اختصار
  • تنظيم و بازنويسي مجدد خبر در صورت نياز
  • نظارت بر تدوين خبرها و گزارش هاي راديو و تلويزيون
  • تصحیح ايرادهاي اخبار
  • مستند كردن اخبار با صداو تصوير
  • تعيين تلفظ كلمات دشوار براي گويندگان خبر
  • رعايت منافع ملي براي انتخاب خبرهاي قابل پخش
  • توجه به حساسيت هاي سياسي، اجتماعي و امنيتي كشور
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۲۸ و ساعت 7:55 |

منابع خبري:

منابع خبري طيف گسترده‌اي از خبرگزاري‌ها، آژانس‌ها، بنگاه‌هاي خبري، رسانه‌ها، سازمان‌ها و تشكل‌ها و افكار عمومي هستند.

به خاستگاه پيام از سوي فرد، گروه يا نهاد « منبع خبر" گويند. ( شكرخواه،1374،45)

منابع خبري جزء لاينفك همه خبر هستند و سنديت و اعتبار هر خبر به آنها بستگي دارد.

منابع خبري براي تمام دست اندركاران وسايل ارتباط جمعي مهم هستند و از اين رو در اخبار مكتوب معمولاً آن را در ابتداي خبرها و قبل از «ليد» مي‌آورند ولی در اخبار صوتي و تصويري نيز معمولاً در ابتدا يا بلافاصله بعد از «ليد» مي‌آيند، زيرا سردبيران رسانه‌هاي صوتي و تصويري و مكتوب به هنگام انتخاب اخبار به منظور پخش يا چاپ به منابع آنها خيلي اهميت می‎دهند .

مثال: حضور بيش از 550 ناشر دانشگاهي در نمايشگاه كتاب تهران

تهران - ايرنا - مدير بخش نشر دانشگاهي بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گفت: 550 ناشر دانشگاهي و يا نمايندگي، با استقرار در چهار سالن نمايشگاه آماده ارائه خدمات و فروش كتاب به متقاضيان است.

(تیتر اصلی از نوع تیتر کلی) حضور بيش از 550 ناشر دانشگاهي در نمايشگاه كتاب تهران

(منبع خبر دارای دو عنصر خبری که "تهران" محل رویداد و "ایرنا" ارسال کننده خبر است) تهران – ايرنا

(لید) مدير بخش نشر دانشگاهي بيست و نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران گفت: 550 ناشر دانشگاهي و يا نمايندگي، با استقرار در چهار سالن نمايشگاه آماده ارائه خدمات و فروش كتاب به متقاضيان است.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۲۵ و ساعت 11:7 |

مصاحبه خبري

مصاحبه، گزارش و حاصلي است از فراگرد ارتباط ميان دو سوي ارتباط به منظور دستيابي به واقعيتي كه داراي يك يا چند ارزش خبري است. اين گزارش ضمن آنكه تحت تاثير ويژگي‌هاي دو سوي فراگرد ارتباطي است احتمالاً از عوامل درون سازماني و برون سازماني نيز تاثير ميپذيرد(محسنيان راد،1371،20)

بخش عمده‌اي از اخبار رسانه‌ها را مصاحبه خبري تشكيل مي‌هد که بر این اساس مطالب تازه ديدني و شنيدني به مخاطبان ارائه مي‌نماید. از اين رو خبرنگاران هميشه به دنبال تهيه مصاحبه‌هاي جذاب، پرطرفدار و داراي ارزش‌های خبري هستند.

يكي از كاركردهاي رسانه‌ها؛ پاسخگو كردن نهاد قدرت در برابر افكار عمومي است. مصاحبهگر، مصاحبهشونده و پيام گيرنده سه ضلع مثلثي را تشكيل مي‌دهند كه در قاعده اصلي مثلث، پيام گيرندگان قرار گرفته‌اند و در صورتي دو ضلع مثلث مي‌توانند بر قاعده استوار باشند كه ارتباط تنگاتنگ بين دو ضلع ديگر برقرار باشد.

ويژگي‌های سوال در مصاحبه خبری:

  • كوتاه و معني دار بودن
  • شفّاف و قابل درك بودن
  • موضوعيت داشتن
  • چند پهلو و مبهم نبودن
  • فراگير بودن
  • متنوّع و جهت دار بودن
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۲۴ و ساعت 9:45 |

خصوصیّات جدول توزیع فراوانی

جدول فراوانی از چند سطر و ستون تشکیل شده است. هر سطر نشانگر خصوصیات یک طبقه یا رده است. همچنین ویژگی‌های مربوط به هر سطر نیز در ستون‌ها نام‌گذاری شده‌اند.

نام رده یا حدود رده (طبقات): بر اساس مقدارهای متغیّر کیفی یا حدود طبقاتی که متغیّر کمّی دارد، مقدارهای ستون نام رده یا حدود رده ساخته می‌شود. برای مثال اگر مدرک تحصیلی باید در جدول فراوانی گنجانده شود، ستون نام رده می‌تواند زیرمجموعه ‌های مدرک‌های تحصیلی باشد.

برای مطالعه بیشتر، فایل را دانلود کنید. (نیاز به تمرین آماده داشتید، پیام بدهید)

https://s32.picofile.com/file/8481199650/%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84_%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C.pdf.html

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۲۰ و ساعت 10:5 |

ويژگي‌هاي خبر راديو

نقش برجسته راديو در اطلاع‌رساني لحظه به لحظه از رويدادها، وقايع و افكار عمومي - سبقت گرفتن بر ديگر رسانه‌ها از لحاظ سرعت انتشار اخبار و اصالت ذاتي در توانايي پخش زنده، فراگير و گسترده رويدادها در هنگام وقوع آن‌هاست.

راديو، رسانه‌اي فراگير که مخاطبانش پير و جوان، خرد و كلان، باسواد و بي‌سواد، شهري و روستايي، عوام و خواص و بالاخره همه كس و در همه جاست.

راديو، رسانه همراه مخاطب است؛ در واقع مخاطب مي‌تواند گيرنده كوچك راديويي را كه در عصر حاضر به اندازه قوطي كبريت است بي هيچ مشكلي هميشه با خود حمل كند.

راديو، رسانه دوران بحران است و در كوتاهترين زمان ممكن خود را براي پرداختن جدي به موضوع خبري آماده می‌كند .

ويژگی‌هاي گزارش چند خبرنگاري:

  1. با اهميت هستند.
  2. مخاطبان زياد دارند.
  3. ملي و فراملي هستند.
  4. بر سياست‌هاي كشور تاثيرگذارند.
  5. از لحاظ تاريخي مهم اند.
  6. در تصميم گيري ها موثرند.
  7. از لحاظ ارزش‌هاي خبري براي نظام مهم هستند.
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۲۰ و ساعت 9:54 |

جدول فراوانی داده‌ها، تعاریف و نکات مربوط به آن

زمانی که در رابطه با موضوعی، اطلاعاتی جمع آوری می شود. نیاز است این اطلاعات به طور مناسب دسته‌بندی شود. جدول فراوانی داده‌ها یکی از ساده‌ترین ابزارهای دسته‌بندی اطلاعات است.

نکته: به اطلاعات جمع‌آوری شده، داده‌های آماری گفته می شود.

تمرین : فرض کنید در یک کلاس 30 نفره ، نمرات درس آمار توصیفی به صورت زیر است و می خواهیم این داده‌ها را در 3 دسته، تقسیم‌بندی کنیم.

http://www.darsdarkhane.ir/wp-content/uploads/2020/01/881-1.jpg

قبل از اینکه به سراغ جدول فراوانی داده‌ها بریم، باید...

برای مطالعه بیشتر، فایل را کلیک کنید.

https://s32.picofile.com/file/8481173042/_%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84_%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C_%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D8%8C_%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%81_%D9%88_%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA_%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%88%D8%B7_%D8%A8%D9%87_%D8%A2%D9%86_.pdf.html

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۱۹ و ساعت 10:51 |

ويژگي‌هاي خبر تلويزيون :

تلويزيون پديده قرن حاضر نام دارد. در اين وسيله ارتباطي مي‌توان به طور همزمان از مطالب چاپ شده، سخنراني، فيلم، رنگ، موزيك، هيجان، حركت و صدا را به خوبي براي ابلاغ و پيام استفاده كرد.

ويژگي‌هاي خبر و گزارش خبري تلويزيوني عبارت است از:

الف: وحدت موضوع كه موضوع و سوژه خبري بر اساس واقعيت تعيين مي شود.

ب: پلاتو(ابتدايي، مياني و انتهايي)؛ پلاتو بردن مخاطب به صحنه رويداد است تا بتواند كم و كيف گزارش را ببيند. ضمناً تمام خبرهاي جنجالي و هيجان انگيز و مهم به پلاتو نياز دارند.

ج: گفتار متن خبر / نوشتن

د: مصاحبه(مصاحبه با مسئول، كارشناس، شاهدان و مردم)

هـ : جلوه‌هاي صوتي (صداي محيط، افكت، موزيك، سرود و ...)

و: جلوه‌هاي تصويري (گرافيك، تصاوير رايانه اي، اسلايد و ... )

ز: انسجام تصوير و صدا

ح: پرداخت تكنيكي خبر

ط: مدت خبر: استانداردهايي براي زمان پخش خبر تعريف نشده است ولي اكثر خبرهاي تلويزيوني در 45 ثانيه و حدود 100 كلمه فشرده شده است.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۱۹ و ساعت 8:32 |

وظايف سرويس‌هاي خبري

سرويس‌هاي خبرنگاري ماموريت گردآوري اطلاعات و اخبار و تنظيم آنها به صورت «مكتوب»، «صوتي» و «تصويري» را به عهده دارند. اجراي اين ماموريت به عهده «سيستم‌هاي خبري» است.

«تيم‌هاي خبري» متشكل از خبرنگار، تصويربردار، دستيار تصویربردار و صدابردار هستند که بر اساس اهميّت خبر ممكن است از خدمات يك يا همه آن‌ها در تیم خبري استفاده شود.

وظايف سرويس‌هاي خبري در سه مرحله انجام ميشود كه عبارت اند از :

مرحله اول- تعيين موضوع خبري: سرويس‌هاي خبري با هماهنگي مسئولان اتاق خبر موضوعهاي مهم خبري را تعيين مي‌كنند. خبرنگار مسئول تيم خبري و رابط «سرويس خبری» و «تيم خبري» است او مي‌تواند قبل از ماموريت، موضوع خبر را با يك كارشناس بررسي تا اطلاعات بيشتري را كسب نمايد.

مرحله دوم- تعيين تيم خبري: گزارشگري و نوشتن براي روزنامه يك كار فردي است ولي در تلويزيون يك فعاليت گروهي است.

تجهيزات تيم خبري شامل: دوربين و متعلقات، سه پايه دوربين، انواع ميكروفون(دستی، يقه‌اي و ثابت)، ضبط صوت صدابرداري و خبرنگاري و تجهيزات ارسال خبر مي‌باشد. نكته قابل ذكر اينكه خبرنگار بايد با اعضاي تيم در خصوص انجام كار و فعاليّت هماهنگ بوده تا اعضاء بتوانند وسايل مورد نظر را پيش بيني نمايند.

مرحله سوم- تهيه و ارسال خبر: خبرنگار بر اساس قالب و فرم گفتمان خبري، اهميّت خبر، فضاهاي ارتباطی (بين‌المللي، ملي و منطقه‌اي)، نيازهاي مخاطبان و سياست‌هاي رسانه‌اي خبر خود را تنظيم و ارسال مي‌نمايد.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۱۸ و ساعت 8:7 |

ساماندهي اخبار راديو و تلويزيون

اخبار راديو و تلويزيون به لحاظ «تخصصي»، «دربرگيري»، و از حيث «موضوع»، « منابع» و «گستره» در ساختارهاي مختلف سازماندهي می‌شود.

رسانه‌ها به لحاظ ايجاد سهولت در انجام كار، فعاليت‎هاي خبري را در بخش‌هاي مختلف با عنوان «سرويس» يا «گروه» سازماندهي مي‌كنند.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۱۷ و ساعت 11:18 |

مراحل کسب مهارت‌های خبرنگاری

برخی از ویژگی‌های خبرنگار "ذاتی" و بعضی "اکتسابی" هستند. مثلاً "تن صدا و چهره مناسب" ذاتی ولی برای به دست آوردن مهارت‌های اکتسابی، شرکت در کلاس‌های (آموزش ضمن خدمت، کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های علمی) به صورت مستمر و دائمی ضروریست.

و امّا مراحل عبارتند از :

مرحله اول) خبرنگاری تحریریه خبر : خبرنگار می بایست بین یک تا دو سال در تحریریه خبر کار کند تا با تنظیم خبر، شناخت سبک‌های خبر، آسیب شناسی خبر، ویژگی‌های خبر رادیو و تلویزیون، ساختار خبر رادیو و تلویزیون، مفاهیم و اصطلاحات رایج در حوزه‌های خبری، شیوه‌های برقراری ارتباط و ... آشنا شود.

همزمان با کار در تحریریه خبر، خبرنگار می‌تواند به همراه خبرنگاران باتجربه و کارآزموده در صحنه رویدادها، خبر مکتوب تهیه و ارسال کند تا نتایج کار خود را در معرض قضاوت سردبیران، دبیران خبر و خبرنگاران قرار دهد.

مرحله دوم) خبرنگاری رادیو : خبرنگاران رادیو معمولاً از بین خبرنگارانی انتخاب می‌شوند که با شیوه‌های تهیه و تنظیم خبر مکتوب به خوبی آشنا شده‌اند و این مرحله را به مدت یک تا دوسال در گروه‌های خبری رادیو سپری می‌کنند.

در این مدت خبرنگاران رادیو به مهارت‌های توانایی در گفتن، توصیف پدیده‌ها، ادای کلمات، قدرت بداهه‌گویی و سرعت در بیان مطالب دست می‌یابند و با شیوه‌های استفاده از صدا، موسیقی، افکت، سرود، کلام و ساختار گزارش صوتی و نیازهای مخاطبان خبر رادیو به خوبی آشنا می‌شوند.

مرحله سوم) خبرنگاری تلویزیون : خبرنگاران تلویزیون معمولاً از بین کسانی که امتحان خود را در تهیه گزارش‌های رادیویی پس داده‌اند، گزینش می‌شوند. این خبرنگاران در کارگاه‌های آموزشی خبر تلویزیون، زیرنظر متخصصان صدا و تصویر با شیوه‌های خبر تلویزیون و گزارشگری آن آشنا می‌شوند.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۱۴ و ساعت 9:10 |

ویژگی‌های خبرنگار

خبرنگاری شغلی "ذوقی" و "هنری" است و به انگیزه های قوی نیاز دارد. خبرنگار نماینده "افکار عمومی" یک "ملت" است.

خبرنگاری تنها "شغل" و "پیشه" نیست، بلکه "رسالت" است، آن هم رسالتی که "ملت" بر دوش نمایندگان شایسته خود می گذارند.

و اما ویژگی‌ها عبارت اند از:

  • شجاعت و جسارت
  • جذاب بودن تن صدا، چهره و قیافه
  • قدرت بیان
  • مهارت های نگارش خبر
  • آشنایی با مهارت های ارتباطی
  • تحصیلات دانشگاهی مناسب
  • تسلط بر زبان بین المللی
  • هوش و درک بالا
  • جسم و روان سالم
  • توانایی در استفاده از تجهیزات خبر
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۱۳ و ساعت 9:6 |

خبرنگاری رادیو و تلویزیون

خبرنگاری از مشاغل مهم و کلیدی در رادیو و تلویزیون به شمار می‌رود و هر چقدر دامنه فعالیت رسانه گسترده‌تر باشد، خبرنگاری در آن اهمیت بیشتری دارد. خبرنگاری رادیو و تلویزیون به توانایی‌ها، آگاهی‌ها و مهارت‌های خاص نیاز دارد.

خبرنگار

خبرنگار فردی است که با استفاده از منابع خبری، وظیفه تهیه خبر و گزارش(مکتوب، صوتی و تصویری) کامل، جامع و قابل پخش از یک واقعه یا رویداد را به عهده دارد.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۱۲ و ساعت 8:8 |

خبرنويسي براي راديو و تلويزيون

بايد توجه داشت كه خبرنويسي براي راديو و تلويزيون، با خبرنويسي براي رسانه‌هاي نوشتاري، تفاوت‌هايي دارد؛ زيرا گفتارهاي راديو و تلويزيوني براي گفتن و شنيدن نوشته مي‌شوند و متن‌هاي نوشتاري براي خواندن. اين تفاوت‌ها را مي‌توان اين گونه فهرست كرد:

  1. - خبرهاي راديويي و تلويزيوني در يك بخش خبري، فقط يك بار پخش مي‌شوند و تكرار نمي‌شوند، در حالي كه در مطبوعات، امكان مرور دوباره خبر وجود دارد.
  2. - روزنامه ها مي‌توانند چيزهايي كه توجه همگان را جلب نمي‌كند، چاپ كنند. هر خواننده، حق انتخاب، پذيرش يا رد مطالب روزنامه را دارد. چنانچه او پس از خواندن عنوان و مقدمه دريابد به موضوع، علاقه‌اي ندارد، مي‌تواند بدون وقفه در عمل خواندن روزنامه، به متن ديگري بپردازد، ولي در تلويزيون، او نمي‌تواند از اين ستون به آن ستون و از اين صفحه به صفحه ديگر برود. او بايد اخبار را همچنان كه جريان دارد، بپذيرد.
  3. - ...

برای مطالعه بیشتر، فایل را کلیک کنید.

https://s32.picofile.com/file/8480967318/%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C_%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%88_%D9%88_%D8%AA%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D9%88%D9%86.pdf.html

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۱۱ و ساعت 8:36 |

اهمیت صدا و تصویر

"صدا" و "تصویر" به دو حس انسان یعنی "شنیدن" و "دیدن" مربوط می شود. تهیه کننده برنامه خبری تلویزیونی تلاش می کند با ارائه یک برنامه جذاب و به کارگیری این دو عنصر اساسی، مخاطب را به تحریک وا دارد. به اعتقاد محققان با گفتن نام جسمی، "صدا" و "تصویر" آن جسم به ذهن می آید و رابطه بین صدا و تصویر برقرار می شود. به عنوان مثال وقتی صدای زنگی ر ا می شنویم، تصویر آن را به خاطر می آوریم.

عناصر صدا در ژورنالیسم خبری مهم هستند. این عناصر عبارت اند از:

  • زیر و بم صدا
  • چگونگی صدا، مایه صدا، تن صدا
  • شدت و قدرت صدا، صدای محیط، صدای پرتحرک
  • ریتم، گام، حرکت
  • سبک، شیوه و روش، هماهنگ و موزون کردن

عناصر تصویر در ژورنالیسم خبری مهم هستند.این عناصر عبارت اند از:

  • رنگ، شدت و قدرت نور
  • تضاد، بافت، تطبیق و توازن
  • فاصله از موضوع (دور، متوسط، نزدیک)
  • حرکت به وسیله دوربین
  • حرکت به وسیله تدوین
  • حرکت به وسیله موضوع در کادر ثابت
  • ترکیب تصویر (خطوط، تعداد، عناصر، زاویه، موضوع داستان)
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۱۰ و ساعت 8:17 |

نکات مهم در نگارش آمار و ارقام در اخبار :

  • هرگز خبری را با ساعت شروع نکنید، مگر اینکه ساعت نقش اساسی در خبر داشته باشد.
  • اعداد درشت را به طور تقریبی بنویسیم مثلا 5752/12نوشته شود 5/12 میلیون.
  • عدد هر چه ساده تر نوشته شود بهتر است مثلا به جای 50% بگوییم نیم.
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۰۷ و ساعت 9:35 |

توزیع فراوانی: با شمارش تعداد تکرارها، می توانیم یک جدول توزیع فراوانی (Frequency Distribution) ایجاد کنیم. مثال: گل‌های یک بازی فوتبال تیم محمّد در بازی‌های اخیر، به تعداد زیر گل زده است:

2, 3, 1, 2, 1, 3, 2, 3, 4, 5, 4, 2, 2, 3

محمّد، اعداد را مرتّب،آنها را باهم جمع و سپس آنها را در جدول توزیع فراوانی زیر یادداشت کرد.

  • چند بار یک گل زده ایم؟ (2 بار)،
  • چند بار دو گل زده ایم؟ (5 بار)،
  • و …

برای مطالعه بیشتر، فایل را کلیک کنید.

https://s32.picofile.com/file/8480844892/%D8%AF%D8%B1%D8%B3_%D8%B3%D9%88%D9%85_%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84_%D8%AA%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B9_%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C_.pdf.html

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ و ساعت 8:19 |

خویشتن و همانندسازی با گروه

به عقیده "ترنر" مفهوم خویشتن شامل دو نظام اساسی هویت شخصی و هویت اجتماعی است که اوّلی مشخصه‌های روانی فرد نسبت به خویش است مانند «من آدم خوبی هستم»، در حالی که دوّمی به گروهی مربوط می‌شود که فرد فکر می‌کند به آن تعلّق دارد مثل «من مجرد هستم» و جالب اینجاست که افراد تمایل دارند بر اساس هویّت اجتماعی خود موضع بگیرند نه هویّت شخصی. پس همانندسازی اجتماعی باعث می‌شود که فرد یا نظر تازه را مانند نظر آشنا می‌پذیرد یا به علت ناهمخوانی با هنجارهای گروه رد کند و این همانندسازی با گروه در امور عمومی چشمگیرتر است همانطور که مجادلات سیاسی تعلّق گروهی را شدّت می‌بخشد و نظرات سیاسی افراد بر حسب گرایش‌های و باورهای سیاسی آنان ابراز میشود تا بر حسب نظرات کلی و استدلالی.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ و ساعت 7:51 |

مهارت‌های عمومی نگارش خبر

نگارش خبر توانایی و مهارت‌های ویژه‌ای دارد که توجّه به آن‌ها ضروری است:

  1. تسلّط بر موضوع خبر
  2. آشنایی با اصول و فنون خبری
  3. تندنویسی
  4. درست نویسی
  5. روان نویسی
  6. ساده نویسی
  7. خلاصه نویسی
  8. به گزینی کلمات و عبارات
  9. گزینش مناسب اطلاعات
  10. تعیین حجم مناسب اطلاعات
  11. نوشتن آمار و ارقام
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ و ساعت 7:45 |

سطح گروه در افکار عمومی

در ابتدا لازم است گروه‌های اولیّه را از گروه‌های ثانویه که گسترده‌ترند باز شناسیم، گروه نوع اوّل از تعداد محدودی افراد تشکیل می‌شود که روابط نسبتاً نزدیکی دارند مانند خانواده، دوستان و همکاران در حالی که گروه ثانویه از مجموعه افرادی تشکیل شدهاند که روابط سس‌تری دارند مثل گروه بازرگانی یا گروه سیاسی.

در پویایی گروهی،کلیّت گروه قابل تفکیک به افراد تشکیل دهنده آن نیست و نیروی کیفی افراد از نظر هوشمندی، آفرینندگی و اصالت به محض آنکه با دیگران گرد می‌آید، رو به کاهش می‌گذارد و این به خاطر باور فرد به همخوانی با نظر جمع است که فرد را به احتیاط کاری می‌کشاند.

به اعتقاد "کاپورت" ترس از قضاوت بد دیگران موجب این حالت می‌شود. چون می‌دانیم که گروه به کسانی که مانع وفاق می‌شوند گذشت نشان نمی‌دهد.

"نوئل نیومن" در نظریه مارپیچ سکوت خود می‎گوید افرادی که حس می‌کنند نظرشان از نظر اکثریت فاصله می‌گیرد از ترس مطرود شدن آن را به زبان نمی‌آورند و سکوت آنها اکثریت را تقویت می‌کند و این به حذف نظر اقلیّت می‌انجامد. البته نظر گروهی، ایستا نیست و در رابطه‌ای پویا با ادراکات اعضای گروه قرار دارد و تغییر می‌کند.

الگوی کلاسیک دو مرحله ارتباطی "کاتز و لازارسفلد" اهمیت گروه نخستین را در مقایسه با رسانه‌ها در فرایند نفوذناپذیری اثبات کرده است. بنابر آن، گروه نخستین و همدردی میان اعضای آن نوعی سد مؤثر در برابر رسانه‌ها می‌باشد و در تصمیم‌گیری از رهبر فکری یعنی کسی که به عنوان کارشناس از سوی همتایان پذیرفته شده، بیش از رسانه‌ها پیروی میکند. رهبران به شکل خاصی بیدار، فعّال و علاقه‌مند به سیاست‌اند و مصرف کننده بزرگ رسانه‌ها هستند اما لزوماً در زمینه دیگر رهبر نیستند و گاهی نفوذ بین شخصی یا افقی مهمتر است.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۰۵ و ساعت 13:27 |

تفاوت اخبا ر و رسانه‌ها

  1. خبرهای رادیویی و تلویزیونی در یک بخش خبری فقط یکبار پخش می شوند و تکرار نمی شوند در حالی که در مطبوعات امکان مرور دوباره خبرها وجود دارد.
  2. روزنامه می‌توانند چیزهایی که توجّه همگان را جلب نمی‌کند، چاپ کنند و هر خواننده حق پذیرش یا رد مطلب روزنامه را دارد. امّا در تلویزیون نمی‌تواند از این ستون به آن ستون و از این صفحه به آن صفحه برود.
  3. روزنامه‌ها از ویژگی‌هایی برخوردارند که رادیو فاقد آن است. مثلاً ملموس بودن، دیداری بودن و قابلیت برنامه ریزی
  4. امکان آرشیو خبرهای روزنامه با هزینه کم و دسترسی عموم وجود دارد، در حالی که آرشیو خبرهای رادیو و تلویزیون برای مخاطبان مشکل و هزینه بسیار زیادی دارد.
  5. خبرهای رادیو و تلویزیون باید ساده و روان باشد و از لغات دشوار پرهیز شود در حالی که در خبرهای مطبوعاتی امکان استفاده از لغات دشوار وجود دارد.
  6. خبرهای رادیو و تلوزیون باید کوتاه باشند تا درک شوند در صورتی که خبرهای مطبوعاتی اگر طولانی باشند با دوباره خوانی درک می شوند.
  7. مخاطبان رادیو و تلویزیون اقشار مختلف مردم هستند که ممکن است گاهی بی سواد باشند، اما مخاطبان روزنامه باید سواد کافی برای مطالعه داشته باشند.
  8. گفتار های رادیو و تلویزیون باید صحت، نظم، ترتیب و ایجاز داشته باشند. بر این اساس متن باید در اولین شنودن قابل فهم باشد که اگر محقق نشود، شنونده یا بیننده برای حداقل چند ثانیه توجه خود را از دست داده و این باعث بی توجهی فرد یا مخاطب می شود.
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۰۵ و ساعت 13:18 |

نگارش خبر تلویزیون: مارشال مک لوهان در کتاب برای "درک رسانه ها در باره تلویزیون" می‌نویسد: تلویزیون بیش از آنکه یک رسانه دیداری باشد، رسانه‌ای، شنوایی و لمسی است و تمامی حواس را عمیقاً تحت تاثیر قرار می‌دهد. تصویر به خبر قدرت دیگری می‌دهد و اطلاعات گسترده‌ای را در اختیار مخاطب می‌گذارد. [مک لوهان،1377،397]

ویژگی‌های اختصاصی اخبار تلویزیون

  • موجز بودن (ایجاز): توضیح کمتر ولی همراه با تصاویر، صداها و اطلاعات صحنه رویداد یا واقعه.
  • ارتباط غیرکلامی: از آنجا که ایستادن، راه رفتن، چهره و حرکات اندام بدن و غیره هریک پیام خاص خود را دارند بنابرین گزارشگر تلویزیونی نباید با این حالات مغایر باشد.
  • تطابق متن، صدا و تصویر: ارائه اخبار تلویزیون باید از لحاظ متنی با تصویر مطابقت داشته باشد.
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۰۴ و ساعت 7:49 |

نگارش خبر در رادیو: از آنجایی که اخبار رادیو برای شنیدن نوشته می شوند و امکان خواندن و دیدن آنها برای مخاطب وجود ندارد بنابراین "آگاهی و تخصص" در این امر نیاز اصلی می باشد. ضمنا در رادیو افراد و اشیا تخیلی هستند چه آنها در واقع وجود داشته باشند و چه وجود نداشته باشند. [کرایسل،1381،13]

برای اخبار رادیو 5 ویژگی عمده وجود دارد:

  1. بیان توصیفی: از آنجاییکه مخاطبان رادیو امکان خواندن متن و دیدن تصویر را ندارند، گزارشگر یا خبرنگار باید اخبار رویدادها را برای مخاطبان به گونه ای نگارش کند که هنگام پخش با توصیف ویژگی های رویداد در جریان آن قرار بگیرد.
  2. بیان محاوره ای: گزارش های خبری رادیویی که به صورت مستقیم گزارش می شوند باید به صورت محاوره ای بیان شوند یعنی جملات و عبارت به صورت زبان رسمی نوشتاری نباشد.
  3. بیان حسی یعنی حس حضور در صحنه رویداد را برای مخاطب ایجاد می کند.
  4. بیان عینی یعنی از به کارگیری غیرواقعی کلمات، جملات و عبارات پرهیز شود به طوری که اگر صدای محیط رویداد به عنوان زیر صدای گزارش استفاده می شود، مغایرتی ایجاد نشود.
  5. بیان ساده از آنجایی که اکثر افراد بی سواد یا کم سواد هستند از واژه های ساده استفاده شود که فهم آن برای مخاطب دشوار نباشد.
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۰۳ و ساعت 7:55 |

آموزش تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوا چیست؟

در دنیای مجازی هر چیزی که دارای اطلاعات معنادار باشد، محتوا نام دارد که به روش‌های مختلف این کار صورت می‌گیرد و در تمامی آنها سعی دارد، این اطلاعات را به مخاطب منتقل کند.

اگر بخواهیم تعریف واضح و ساده‌تری برایتان بگوییم: محتوا چیزی است که همه شما در طی شبانه‌‌روز با آن سروکار دارید و هر چیزی که در دنیای دیجیتال می‌بینید، می‌شنونید یا می‌خوانید، همه نوعی محتوا هستند.

پس یک نوشته در سایت درباره توضیح محصولی خاص، یک پست آموزشی یا طنز در اینستاگرام، یک پادکست (Podcast) یا کتاب صوتی، ویدئویی در یوتیوب و حتی همین مطلب که اکنون مشغول مطالعه آن هستید، همه محتوا هستند.

برای مطالعه بیشتر، فایل را کلیک کنید.

https://s32.picofile.com/file/8480713250/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4_%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7_%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87_%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C.pdf.html

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۰۱ و ساعت 8:35 |

نکات مهم در نگارش آمار و ارقام در اخبار

  • هرگز خبری را با ساعت شروع نکنید، مگر اینکه ساعت نقش اساسی در خبر داشته باشد.
  • اعداد درشت را به طور تقریبی بنویسیم مثلا 5752/12نوشته شود 5/12 میلیون.
  • عدد هر چه ساده تر نوشته شود بهتر است مثلا به جای 50% بگوییم نیم.
+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۴۰۳/۰۹/۰۱ و ساعت 8:2 |