کاربرد انعطاف پذیری در ارتباطات

 یکی دیگر از مواردی که از جنبه روانشناختی روی ارتباطات تاثیر دارد، انعطاف پذیری است. انعطاف پذیری می تواند در ارتباط ما با خودمان، ما با دیگران و دیگران با ما تاثیر بگذارد.

انعطاف پذیری چیست؟

 تعاریف مختلفی از این مفهوم ارائه شده است، اما "لوتانز و همکاران" آنرا اینگونه تعریف می کنند: ظرفیت احیا و بازیابی خود مقابل مشکلات و چالش ها، تضادها، شکست ها و یا حتی قدرت حفظ خود در برابر موفقیت ها، افزایش مسئولیت و به طور کلی وقایع مثبت.

 انعطاف پذیری یعنی یک واکنش هوشمندانه و پویا به رویدادهای مثبت و منفی زندگی و به طورکلی سه حالت زیر را پیش بینی می کند:

   - حفظ تعادل ذهنی و رفتاری به هنگامۀ بروز یک تغییر (مثبت یا منفی). مثل حفظ خونسردی احمدرضا عابدزاده در بازی ایران و استرالیا و زمانی که تور دروازه ایران توسط هوادار استرالیایی پاره شد.

  - توان بازیابی خود از مشکلات و چالش ها و رسیدن به وضعیت قبلی. مثل دانشجویی که عموماً با نمره های متوسط درسهای خود را پاس می کرده و به خاطر یک دوره مشکل نتوانسته یک ترم درس بخواند و اکنون می خواهد شرایط قبلی را تکرار کند.

  - توان رشد و شکوفایی پس از پشت سرگذاشتن یک بحران یا یک دوره رکود. در مثال، این دانشجو، ممکن است از این به بعد این دانشجو تصمیم بگیرد بهتر از قبل عمل کرده و به جای نمرات متوسط نمره الف دریافت کند.

آیا انعطاف پذیری ثابت است؟

 مطابق با پژوهش های مختلف مداخلاتی و نظریه سرمایه روانشناختی پاسخ منفی است و بنابراین روش هایی برای توسعه انعطاف پذیری وجود دارد.

  •    ایمان و معنویت
  •    نگرش مثبت و معناگرایانه به زندگی
  •    برخورداری از حمایتهای اجتماعی و داشتن روابط مطلوب
  •    ویژگی های شخصیتی مثل شوخ طبعی و خلاقیت و ...

 عوامل مخل انعطاف پذیری:

       * ضربات روحی و جسمی شدید

       * بی سوادی

       * استرس و فشار روانی بالا

       * ابتلا به بیماری

       * ابتلا به اعتیاد

       * خانواده و جامعه ناسالم

* باید در نظر داشت که این عوامل حتی می توانند یک نقطه عطف در زندگی افراد باشند و اینگونه نیست که زندگی عاری از هرگونه پستی و بلندی باشد. بسیار کسان هستند که در مواجهه با همین شرایط توانسته اند به رشد و شکوفایی برسند. (برای مطالعه یک مثال کاربردی ر.ک داستانی دربارۀ انعطاف پذیری کتاب سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران، 1392، ترجمه جمشیدیان و فروهر، ص 110)

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۹۶/۰۹/۲۸ و ساعت 9:56 |

نکات مدیریتی  "پل طلایی"

 اگر کسی در مذاکره به شما دروغ گفت و شما متوجه شدید که او دروغ می‌گوید، نباید این مسئله را مطرح کنید. به عبارتی، ما اصلاً حق نداریم طرف مقابلمان را ضایع کنیم؛ چرا که در مذاکره، طرف مقابل، یا همکار من است یا دوست یا یکی از اعضای خانواده من.

 باید به یاد داشته باشیم که به‌ هر حال، می‌خواهم رابطه‌ام را با این فرد ادامه بدهم و اگر بخواهم دروغش را به رویش بیاورم، برای خودم نامطلوب خواهد بود؛ چرا که حرمت‌ها از بین می‌رود و دیگر به‌ سختی می‌توان رابطه را ادامه داد. به همین دلیل در مذاکره مفهومی داریم به نام «پل طلایی».

 این مفهوم که یک قانون خیلی قدیمی ‌چینی است، می‌گوید اگر دشمن به شما حمله کرد و از پلی بر روی رودخانه‌ای گذشت، پل پشت سرش را خراب نکنید؛ چون وقتی دشمن بداند دیگر راه برگشتی ندارد، انرژی و تلاشش برای شکست دادن شما مضاعف خواهد شد. در عوض بروید و پل پشت سرش را از طلا بسازید تا اگر خواست عقب‌نشینی کند، احساس کند که روی این پل طلایی، حتی عقب‌نشینی هم افتخار است.

 پس ما، نه تنها نباید طرف مذاکره‌مان را ضایع کنیم، بلکه حتی موظف هستیم کمک کنیم که او خطایش را به شیوه آبرومندانه‌ای بپوشاند و عقب‌نشینی کند؛ در این صورت، رابطه قابل‌ ترمیم خواهد بود، مطرح کردن دروغ و خیانت دیگران، تنها در حالتی معنا پیدا می‌کند که تصمیم گرفته باشیم دیگر تحت هیچ شرایطی به دوستی و همکاری با آنان ادامه ندهیم.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۹۶/۰۹/۱۹ و ساعت 12:57 |

 روابط عمومی علم و عمل

 مطابق یافته ها و تحقیقات صورت گرفته، روابط عمومی یکی از مشاغل پر استرس و سخت دنیاست. اما چرا؟ واقع امر آن است که روابط عمومی خط کش ندارد. مثلا شما به عنوان مدیر روابط عمومی، فردا صبح که می خواهید به سر کار بروید معلوم نیست با چه وقایع و رویدادهایی باید مواجه شده و دست و پنجه نرم کنید. خوب این یعنی اینکه شغل روابط عمومی پراسترس و سخت می باشد. اما عموماً در مشاغل دیگر اینجور نیست . مثلاً مدیر امور مالی سازمان می داند که فردا صبح که می رود سر کار، یکسری اسناد و مدارک مالی وجود دارد که باید رسیدگی شده و امضا شوند. به بیان دیگر کار روابط عمومی روتین و روزمره و از یک تا ده نیست بلکه هر روز و هر ساعت آن، خود یک  عالمی است و هیاهویی و اقدامی که باید عاجلاً صورت بگیرد و پیگیری شود. مثلاً ساعت 8 صبح وارد دفتر کار خود که می شوید ناگهان تلفن رییس یا مدیر عامل یا وزیر، شما را فرا می خواند که باید همراه او به یک برنامه بازدید بروید . خوب این استرس زاست. چه باید کرد؟ بایستی سریع خبرنگاران را هماهنگ کرد. بایستی سریع عکاس و فیلم بردار مهیا نمود. بایستی سریع پلاکارد سفارش داد و خلاصه هزار جور کار و هماهنگی ریز و درشت با این و آن. 

 اینجاست که می گوییم کار روابط عمومی خط کش بردار نیست و هر لحظه و هر ساعت آن کار است و اقدام و یک رویداد جدید که واکنش سریع را می طلبد. خوب واضح است که با چنین وضعیتی، یک مـدیر روابط عمومی می بایست امتیازات و ویژگی های فردی و تخصصی متفاوتی با سایر مدیران داشته باشد. ویژگی هایی نظیر آینده نگری و دوراندیشی، هوش هیجانی، مدیریت زمان، مدیریت بحران، قدرت و توانایی ایجاد هماهنگی و سازماندهی سریع و....

 حال به نظر شما چند درصد مدیران روابط عمومی ما چنین ویژگی های بارزی دارند و سرآمد هستند؟ موضوع روابط عمومی علم و عمل؛ فرصتی است تا با کندوکاوهای کارشناسی برای برون رفت از تنگناهای مدیریتی و عملیاتی حوزه روابط عمومی نسخه های شفا بخشی تجویز شود برای بهبود عملکرد سازمانی، سودآوری، کاهش ضایعات، صرفه جویی در انرژی، افزایش مزیت رقابتی و... پر واضح است که در این زمینه نیازمند یک عزم ملی و جدی همه جانبه می باشیم که پاشنه آشیل تحقق و حمایت از آن، دولت است.

                                                                 حسن خسروی                                                                                 مدرس دانشگاه و مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۹۶/۰۹/۱۸ و ساعت 8:36 |

صفحه آرایی چیست

 «صفحه آرایی» عبارت فارسی شده ی واژه ی انگلیسی «layout » است و به گرایشی در گرافیک گفته می شود که موضوع آن ایجاد روابط موزون و متناسب بصری بین عناصر نوشتاری، تصویری و فضاهای خالی یک صفحه است.

  هدف اصلی صفحه آرا در نهایت نمایش و ترکیب عناصر در صفحه است به نحوی که مطالب بطور مستقیم و در جای مناسب خود قرار گیرند و درعین آسانی خوانش متن ها و تصاویر، مخاطب به دیدن و خواندن بیشتر ترغیب شود. از این رو طراحی یک صفحه نیاز به شناخت متن، شناخت مخاطب و همچنین رعایت تناسبات ترکیب بندی یک صفحه از کتاب یا مجله و روزنامه و...دارد.

تاریخچه صفحه آرایی در ایران

تمامی نسخ خطی و کتاب های باقی مانده از تاریخ مکتوب زبان فارسی هر یک به نوعی دارای صفحه بندی است. در این کتاب ها خوشنویسان و مذهبان وظیفه ی صفحه آرایی را برعهده داشته اند و کاتب یک کتاب صفحه آرا و تعیین کننده ی چیدمان یک صفحه نیز بود است. تطبیق متقارن عناصر، تقسیم متقارن سطوح ، تنظیم هندسی نقوش ، تلفیق موزون خط ها و ترکیب متعادل رنگ ها، همه دست آوردهایی هستند که وحدت مضمونی و بصری را در نسخه های خطی ایران تامین می کنند. با رواج صنعت چاپ در دوره ی قاجارصفحه آرایی وارد مرحله دیگری می شود که تاثیر تکنیک ها و امکانات فنی بر روی آن بسیار است .

آرایش صفحات در مطبوعات ایران ، از آغاز تا دوره طولانی متقارن بوده است که این تقارن را در زمینه دیگر زندگی روزمره آن مانند معماری و تزیین داخلی بناها نیز مشاهده می کنیم. اما با ورود به دوره ی معاصر این تقارن به نفع خلاقیت در چیدمان، جای خود را انواع دیگر صفحه آرایی می دهد.امروزه انواع نرم افزارهای گرافیکی نیز دامنه گستره و متنوعی از امکانات را در عین بالا بردن دقت در اندازه ها در اختیار طراحان قرار داده است.

 

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۹۶/۰۹/۱۳ و ساعت 10:32 |

روابط عمومی دیجیتال(DPR) چیست؟

 روابط عمومی دیجیتال یک بخش اساسی از استراتژی‌های موفق بازاریابی امروز است که همواره برای ترویج و حمایت از یک شرکت مهم بوده است. اما هرگز به اندازه‌ای که در عصر دیجیتال اهمیت پیدا کرده است مهم نبود.

 روابط عمومی دیجیتال(DPR) به استفاده از فناوری‌های دیجیتال و اجتماعی برای مدیریت آگاهی و درک، شهرت یک شرکت و سازمان از طریق نفوذ هدفمند در رسانه‌های دیجیتال می‌پردازد.

 روابط عمومی دیجیتال عبارت از ترکیب روابط عمومی سنتی با بازاریابی محتوا، رسانه‌های اجتماعی و جستجو است. به عبارت دیگر در روابط عمومی دیجیتال متون تولیدی و محتوای مورد نظر از فرمت معمولی چاپی به فرمت صفر و یک تبدیل می‌شوند. به طور خلاصه روابط عمومی دیجیتال تولید محتوا، ذخیره‌سازی و انتقال آن به صورت دیجیتال است، محتوا مانند روابط عمومی سنتی است اما قابلیت جستجو برای مطالب وجود دارد.

 اصول روابط عمومی کاملا! یکسان است و تفاوت آن با روابط عمومی دیجیتال این است که در روابط عمومی دیجیتال مخاطبان برای یک دوره‌ی طولانی از زمان هستند، چرا که توزیع‌ها مانند چاپ‌های سنتی نیست.

 آمار نشان می‌دهند که 36 میلیون نفر در بریتانیا به صورت روزانه از اینترنت استفاده می‌کنند، به این معنی که شما می‌توانید اخبار را بیشتر و سریع‌تر از همیشه گسترش دهید. روابط عمومی دیجیتالی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی پیرامون برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان ارائه دهد.

روابط عمومی دیجیتال از رسانه‌های معمولی بازاریابی دیجیتال به منظور مدیریت اعتبار خود استفاده می‌کنند. تبدیل اخبار به مکالمات و دور زدن رسانه‌ها و صحبت با مخاطبان هدف آنلاین به صورت مستقیم است. ما می‌توانیم از رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، بررسی‌ها و محتوا برای ایجاد گفتگو و مکالمات استفاده کنیم.

 به عنوان مثال اگر شما تولیدکننده یک پروژه ابتکاری جدید هستید، روابط عمومی دیجیتال به این معنی است که علاوه بر این‌که این نوآوری را در رسانه‌هایی مثل روزنامه، مجلات و غیره به اشتراک می‌گذارید آن را در وب‌سایت خود نیز آپلود کنید و از طریق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی آن را ترویج بدهید. در نتیجه شما نتیجه کار خود را با دوستان و افراد هم‌سان در صنعت خودتان به اشتراک می‌گذارید و مشتریان بالقوه به دست خواهید آورید.

از کدام تاکتیک روابط عمومی دیجیتال استفاده کنیم؟

 این موضوع به کسب‌وکار شما، مخاطبان هدف و اهداف کسب‌وکار شما بستگی دارد، کلید ایجاد گفتگوهای متقاعدکننده و بیان داستان‌های مهم نهفته است. با این حال تعدادی از این نکات اصلی را بیان می‌کنیم.

 شناسایی رسانه‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی که مشتریان شما در آن حضور دارند.

 پیداکردن افرادی که در صنعت شما نفوذ دارند مانند وبلاگ‌نویسان، روزنامه‌نگاران و یا افراد دیگر حرفه‌ای در رسانه‌های اجتماعی. با آن‌ها تماس پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. وبلاگ‌نویسی، شرکت در بحث‌های گروه‌های مرتبط را فراموش نکنید.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۹۶/۰۹/۱۲ و ساعت 10:54 |

سواد رسانه ای

  سواد رسانه‌ای یک موضوع متضلع [چندوجهی] است که قدرت درک مخاطبان از نحوه کارکرد رسانه‌ها و شیوه‌های معنی سازی در آنها را طرف توجه قرار می‌دهد و می‌کوشد این واکاوای را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند.

  سواد رسانه‌ای را می‌توان بستر منطقی دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکل‌های گوناگون رسانه‌ای و در همین حال تأمین شرایط مصرف محتوای رسانه‌ای از منظر انتقادی دانست.

 

سه جنبه سواد رسانه‌ای عبارت اند از:

الف: ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه مصرف غذای رسانه‌ای از منابع رسانه‌ای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانه‌هاست

ب: آموزش مهارت‌های مطالعه یا تماشای انتقادی

ج: تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.

  بنابراین اولین نکته در موضوع سواد رسانه‌ای توجه داشتن به میزان و نسبت مصرف از هر رسانه در رنگین‌کمان رسانه‌هاست و سپس توجه با این نکته دیدن و خواندن و شنیدن عمدتاً باید از موضع انتقادی باشد و سومین نکته اینکه به نقش دست‌اندرکاران و مالکان رسانه‌ها هم باید توجه داشت.

+ نوشته شده توسط محمًد معادیفر در ۱۳۹۶/۰۹/۰۹ و ساعت 12:43 |