دانلود فایل: روان شناسی عمومی (یادگیری)
هوش: مجموعه استعدادهايي كه با آن ها شناخت پيدا مي كنيم، شناخت ها را به ياد مي سپاريم و عناصر تشكيل دهنده فرهنگ را به كار مي بريم تا مسائل روزانه را حل كنيم، به طوري كه با محيط ثابت و محيط در حال تغيير سازگار شوند.
عوامل استاندارد آزمون هاي سنجش هوش:
- Ø استاندار بودن:به نوعي باشد كه در هر جايي بتونيم افراد را با هم مقايسه كنيم.
- Ø اعتبار يا ثبات و پايايي: اعتبار يك آزمون يعني اينكه نتايج اجراهاي متوالي آن روي يك فرد يا گروه، ثبات يا پايايي داشته باشد. يعني اگر يك آزموني را به فردي داديم و امتيازي آورد، وقتي به همان فرد دوباره آزمون را دادیم، همان امتياز قبل را بگيرد. (دقيقاً هوش فرد را بسنجد)
- Ø روايي داشتن آزمون: روايي يعني آزمون به گونه اي تنظيم شود كه دقيقاً آن چيزي كه هدف سنجش است، را بسنجد. آزمون هايي كه روايي نداشته باشد، در عين حال كه استاندارد و معتبر نيز باشد، مورد استفاده نيستند.
تعريف سرآمدي: نقطه مقابل عقب مانده ذهني یعنیافرادي كه استعداد هوشي بالا و خارق العاده اي دارند.
چرا برخی از افراد سرآمدند؟اين عامل بر مي گردد به ارث و محيط اطراف آنها. اين دو عامل مي توانند هم باعث تقويت صفت هوش شوند، هم مي تواند باعث از بين رفتن آن شوند.
هوش هيجاني:توانايي استفاده از چهار مهارت: خودآگاهي، خود مديريتي، آگاهي اجتماعي و مديريت رابطه را هوش هیجانی گویند.
هيجان:حالت عاطفي شديدي است كه ارگانيسم بـــدن را به فعاليت وادار مي كند و اين فعاليت، فعاليتي هــدفدار و جهت دار است. در حقيقت هيجان پاسخ يا واكنشي است به موقعيت خاص، كه اين موقعيت خاص، انگيزش هيجان را در فرد ايجاد مي كند.
نظريه هاي مطرح شده در خصوص هيجان:
نظريه جيمز – لانگه: از نظر اين روانشناسان هيجان پاسخي است به تغييرات فيزيولوژيك بدن، نه اينكه هيجان از اين تغييرات ايجاد شود.
نظريه كنون – بارد: از نظر اين روانشناسان هيجان و واكنش بدن در موقعيت خاص، هر دو همزمان پاسخي است به انگيزه هاي ايجاد شده.
ارتباط هيجان و سلامتي:
فشار رواني يا استرس، كه معلول هيجانات فرد است به طور معمول، عاملي براي از بين بردن سلامتي انسان شناخته مي شود. انسان هر گاه به صورت خواسته يا ناخواسته؛ در معرض هيجان قرار مي گيرد، عوامل توليد فشار رواني، در فرد ايجاد مي شود كه اين احتمال ابتلاء به بيماري ها را افزايش مي دهد.
انگيزه: يك عامل دروني است كه فرد را وادار به انجام كار مي كند.
انگيزه عامل دروني انسان است كه محرك رفتارهاي(عامل بيروني) اوست. انگيزه زماني ايجاد مي شود يا مي توان گفت، انگيزه پاسخ به نيازي است كه برآورده نشده است. نيازهاي انسان اشكال گوناگوني دارد.
دسته بندي انگيزه ها:
انگيزه به دو بخش دروني و اجتماعي تقسيم مي شوند. اگر انگيزه از نياز دروني نشأت گرفته باشد، انگيزه فيزيولوژي است و اگر انگيزه بر اساس نيازهاي اجتماعي كسب شده باشد، انگيزه اجتماعي است.
احساس و ادراک:
تعريف احساس: تحريك گيرنده هاي حسي و انتقال اطلاعات به دستگاه عصبي كه شامل نخاع و مغز مي شود. تحريك به دو شكل است: تحريك مكانيكي و تحريك شيميايي
- تحريك مكانيكي شامل صوت و نور و تحريك شيميايي مثل بو و مزه مي باشد.
تعريف ادراك: به معناي تعبير و تفسير احساسات و در برگيرنده نگرش ها، باورها و ارزش هاي فرد است.
ارتباط بين احساس و ادراك بينايي:
انسان از طريق حس بينايي دنياي اطراف خود را حس مي كند و مي بيند. اما آن چيزي كه باعث تفسير او از دنياي اطراف است، ادراك بينايي است كه هر چند با احساس بينايي در ارتباط است ولي دو حس متفاوت ممكن است درك مشابهي به ما بدهد. يا يك حس مشابه، درك هاي متفاوتي به بيننده بدهد.
خطاي ادراكي: چون ادراك تعبير و تفسير احساس است، خطاي اداركي يعني درست تفسير نكردن يا عدم تطبيق درست با واقعيت.
عوامل موثر در ايجاد خطاي اداركي: 1ـ شدت 2ـ ارتفاع صوت
سازگاري:
يك موجود زنده همواره در تلاش برای حفظ حيات و بقاي خودش مي باشد. تغييراتي كه موجودات زنده براي حفظ بقاء به آن نياز دارند، شامل دو نوع تغيير است:
- اولين و عمده ترين تغييرات، تغيير در محيط زندگي موجود زنده است.
- دومين نوع تغيير، تغيير در خود موجود زنده است.
تغييراتي كه در موجود زنده اتفاق مي افتد، از نوع تغييرات مثبت است و تغييراتي كه در محيط اتفاق مي افتد، از نوع تغييرات منفي يا سازگاري منفي است. ايجاد تغييرات يا سازگاري در موجودات زنده، عمدتاً غريزي و فطري است اما در انسان، اين نوع سازگاري كه شامل سازگاري مثبت و هم منفي است، امري است همزادي و غريزي و هم اكتسابي؛ انسان براي كسب شرايط سازگاري نياز به يادگيري دارد.
دانلود فایل : روش تحقیق در روان شناسی
دانلود فایل : رشته های روان شناسی و رابطه روان شناسی با علوم دیگر
دانلود فایل : کلیات، تعریف و اهداف روان شناسی