شيوه هاي اقناع و تبليغ
اقناع : در فرهنگ ها و مرجع هاي فارسي به معني ترغيب و تشويق آمده است .
ولي در اصطلاح تعاریف غبارت اند از
üمتدها و روش هايي است كه سعي مي كنند با آن باورها و تفكرات عده اي را عوض نمايند. (شكل گرفتن باور)
üكوششی آگاهانه از يك فرد یا يك سازمان براي تغيير نگرش، باور، ارزش ها يا ديدگاه هاي فرد يا گروهي ديگر است.
üفرآيندي است كه با توسل به تعقل و احساس در قالب مهارت هاي كلامي و غيركلامي و رسانه اي، ذهنيت افراد را غالباً جهت تغيير رفتار و اداره كردن آنها به عمل معيني تحت تاثير قرار مي دهد.
اين فرآيند هر چند دربردارنده ويژگي روان شناختي آزادي است ولی ترغيب شونده احساس مي كند كه موافق ميل خود، اهداف و رهنمودهاي تعيين شده را انجام مي دهد اما در واقع متضمن نوعي از فشار رواني است كه در مسير ترغيب، منطق و استدلال منطقي به هيجان ها متوسل مي شود. با این اوصاف؛ اقناع، حد وسط ميان منطق و استدلال و تهديد و تنبيه به شمار مي رود.
در زمینه اقناع "ارسطو" اولين كسي است كه تئوري جامعي وضع كرده است. وي معتقد است يگانه راه به دست آوردن دانش «تعقل» است؛ اما با اعتقاد به اين مطلب كه همگان قابليت تعقل درباره تمامي مسائل را ندارند. بنابراين اقناع براي انتقال حقايق به افراد بي مايه كه توان تعقل ندارند، لازم مي باشد تا اينكه حقايق چنان به آنها منتقل شود كه به نتيجه صحيح نائل آيند.
تمايل جدي به استفاده از اقناع و سازماندهي آن را بايد در قرن نوزدهم و در اوج انقلاب صنعتي مشاهده كرد. در آن روزگار در پرتو ايجاد صنعتي كه اختراعات زيادي به ثبت رسيد، كالاهايي كه تا آن زمان در اختيار ثروتمندان قرار داشت به نياز همگان مبدل شد و با توليد انبوه در اختيار عموم قرار گرفت. با اين وجود؛ مصرف كنندگان به دلايل مختلف كالاها را خريداري نمي كردند، در نتيجه توليدكنندگان به سوي اقناع مردم و جهت محقق شدن اقناع از وسایل ارتباط جمعي بهره می جستند.
طولي نكشيد كه اقناع از صحنه اقتصادي به عرصه سياسي پا نهاد. يكي از اولين كاربردهاي آن در اين عرصه را بايد در جنگ جهاني اول جستجو كرد.
تبليغ: در لغت به معناي پخش كردن، افشاكردن و چيزي را شناساندن.
تعاریف تبلیغ :
üتلاش سازمان يافته و آگاهانه به منظور دستكاري در احساس و ادراك و تغيير نگرش در رفتار مخاطب در جهت اهداف خاص مبلّغ
üفرآيندي است كه طي آن يك يا چند نفر مي كوشند تا با برقراري ارتباط توسط يك يا چند رسانه، بر روي عقيده، انديشه و رفتار ديگران تاثير بگذارند.
ادامه دارد ...
