انواع آگهی ها در روزنامه
مقدمه
هر نوع اطلاعیه عمومی که به منظور کمک مستقیم و یا غیرمستقیم در فروش کالا یا انجام خدمات انتشار یابد، آگهی نام دارد به عبارت دیگر "آگهی انتشار اطلاعات مبتنی بر عقاید مردم و وصف خدمات و کالاهاست، به طوری که عکس العمل آن بتواند با قصد آگهی دهنده هماهنگی داشته باشد."
تبلیغ پیامی است که برای ترویج عقیده و یا کالایی از طرف یک منبع به گروه های خاص یا تمام جامعه منتقل و برای انجام آن پول پرداخت می شود و تبلیغ تجاری، مجموع روشهای انتفاعی است که از طرف موسسات اقتصادی به منظور جلب و نگهداری و افزایش خریداران اعمال می شود.
امروزه آگهی های تبلیغاتی به پدیده ای رایج در روزنامه تبدیل شده اند و نوع قرارگیری آنها در روزنامه،
می تواند تاثیر متفاوتی در ذهن مخاطب داشته باشد.
1) آگهی های اطراف لوگوی روزنامه (Masthead ad): آگهی های اطراف لوگوی روزنامه غالباً یک یا دو ستونی هستند که در نزدیک لوگو و یا در اطراف لوگو به چاپ می رسند.
2) آگهی های پانوراما (Panorama ad): تقریبا حالت استانداردی دارند. زیرا دو صفحه کامل را می گیرند و از فضای سفید بین دو صفحه رو به رو هم استفاده می کنند. این آگهی ها که دو صفحه رو به رو را به خود اختصاص می دهند تقریبا به شکل و شمایل یک پوستر شبیه هستند .
3) آگهی های ال شکل (L-shaped ad): آگهی های ال شکل که به خاطر شباهت آن ها به حرف L در زبان انگلیسی به این نام مشهور شده اند، هم بخشی از فضای آگهی در پایین صفحه را به خود اختصاص می دهند و هم بخشی از فضای متن در سمت چپ یا راست صفحه (که در هر دو مورد، نمونه آنها را با شماره 3 می بینید) البته ستون های سمت راست یا چپ صفحه از نظر عرض می توانند متفاوت باشند که این امر می تواند به صورت انعطاف پذیر از نوع ستون بندی نشریه ای که آگهی در آن چاپ می شود، تبعیت کند. اما در هر صورت، بخش افقی آگهی های ال شکل در پایین صفحه و بخش عمودی آن ها در ستون های سمت راست یا چپ صفحه به کار می روند که همان گونه که گفته شد عرض بخش عمودی این نوع آگهی ها می تواند متغیر باشد. در واقع قاعده این است که بخش عمودی در صفحه های سمت چپ در ستون سمت چپ و در صفحه های سمت راست در ستون سمت راست قرار گیرد.
4) آگهی های جزیره ای (Island ad): آگهی های جزیره ای در واقع از هر چهار طرف توسط متن محاصره می شوند و گاهی اوقات هم می توان آنها را در حصار آگهی های کوچک تر دید. اکثر کسانی که آگهی جزیره ای می دهند، ترجیح می دهند از کوچک ترین سایز ممکن استفاده کنند تا با کمترین هزینه مواجه شوند. کسانی که آگهی جزیره ای می دهند ترجیح می دهند آگهی شان به جای چاپ در بخش آگهی ها در صفحات متن کار شود. اما باز هم با همه این تفاصیل حتی وقتی آگهی های
جزیره ای در وسط آگهی های کوچک تر هم چاپ می شوند، جلب توجه می کنند.
5) آگهی های کنج صفحه (Grip Corner ad): آگهی های کنج صفحه حتی در صفحات اول هم دیده می شوند. اما در این مواقع در پایین صفحه در کنج راست قرار می گیرند. این نوع آگهی ها هم می توانند در ابعاد کوچک و هم در ابعاد بزرگ تر چاپ شوند.
6) آگهی های تونلی (Tunnel ad): آگهی های تونلی هم مثل آگهی های پانوراما در دو صفحه قرار می گیرند، اما کل دو صفحه را به خود اختصاص نمی دهند. آگهی های تونلی هم غالبا با متن احاطه می شوند ولی در بخش بالایی صفحه قرار می گیرند. فرمت آگهی های تونلی نمی تواند خیلی تفاوت کند، چرا که باید به هر حال تابعی از ستون های صفحه باشد و در دو طرف خود جایی را هم برای متن هایی که باید آن را در بر گیرد، لحاظ کند.
7) آگهی های ماهواره ای (Satellite ad): آگهی های ماهواره ای معمولا در وسط صفحه قرار می گیرند و با آگهی های دیگری احاطه می شوند، آگهی های ماهواره ای فقط در بخش آگهی ها چاپ می شوند. .
8) آگهی های اسپانسری (Sponsorship ad): آگهی های اسپانسری به آگهی هایی اطلاق می شود که آگهی دهنده خودش اسپانسر متن مربوطه است. فرمت های این نوع آگهی ها در هر نشریه ای ثابت است که البته از نظر تعداد مرتبه چاپ شدن و یا زمان چاپ و نیز از نظر ابعاد می تواند متفاوت باشد.
9) آگهی های انعطاف پذیر (Flexform ad): آگهی های انعطاف پذیر در واقع آگهی هایی هستند که با در نظر گرفتن نوع ستون بندی صفحاتی که در آنها به چاپ می رسند به نوعی پیشروی در ستون ها دست می زنند. آگهی های انعطاف پذیر غالباً در ستون های کناری چاپ شده و به طرف ستون های درگیر رو به بالا حرکت می کنند. بعضی وقت ها هم ستون های افقی را پر می کنند.
10) آگهی های دوتایی (Double ad): آگهی های دوتـایی یا زوجی هم می توانند در دو ستون حاشیه ای دو صفحه ای رو به روی هم قرار می گیرند و هم در متن و در بخش آگهی ها می توانند چاپ شوند.
11) آگهی های پلکانی (Staircase ad): آگهی های پلکانی معمولا در بخش آگهی ها چاپ می شوند و مثل آگهی های جزیره ای می توانند در بخش نیازمندی ها هم چاپ شوند. این آگهی ها تا نزدیک تیتر می آیند و معمولاً هم مربوط به همان موضوع هستند.
برای دیدن تصاویر روزنامه ها از نظر شکل آگهی ها در سرجرهای اینترنتی (انواع آگهی در روزنامه ها) را تایپ و جست و جو نمایید.