منابع خبري:
منابــع خبري طيف گسترده اي از خبرگزاري ها، آژانس ها، بنگاههاي خبري، رسانه ها، سازمان ها و تشكل ها و افكار عمومي هستند.
به خاستگاه پيام از سوي فرد، گروه يا نهاد « منبع خبر" گويند. ( شكرخواه،1374،45)
منابع خبري جزء لاينفك همه خبر هستند و سنديت و اعتبار هر خبر به آنها بستگي دارد.
منابع خبري براي تمام دست اندركاران وسايل ارتباط جمعي مهم هستند و از اين رو در اخبار مكتوب معمولاً آن را در ابتداي خبرها و قبل از «ليد» مي آورند ولی در اخبار صوتي و تصويري نيز معمولاً در ابتدا يا بلافاصله بعد از «ليد» مي آيند، زيرا سر دبيران رسانه هاي صوتي و تصويري و مكتوب به هنگام انتخاب اخبار به منظور پخش يا چاپ به منابع آنها خيلي اهميت مي دهند .
مثال:
حضور بيش از 550 ناشر دانشگاهي در نمايشگاه كتاب تهران
تهران - ايرنا - مدير بخش نشر دانشگاهي بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گفت: 550 ناشر دانشگاهي و يا نمايندگي، با استقرار در چهار سالن نمايشگاه آماده ارائه خدمات و فروش كتاب به متقاضيان است.
...
(تیتر اصلی از نوع تیتر کلی) حضور بيش از 550 ناشر دانشگاهي در نمايشگاه كتاب تهران
(منبع خبر دارای دو عنصر خبری که "تهران" محل رویداد و "ایرنا" ارسال کننده خبر است) تهران – ايرنا
(لید) مدير بخش نشر دانشگاهي بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران گفت: 550 ناشر دانشگاهي و يا نمايندگي، با استقرار در چهار سالن نمايشگاه آماده ارائه خدمات و فروش كتاب به متقاضيان است.
منبع : اصول کاربردی خبرنگاری، حجت عباسی
ادامه دارد...