آرشيو پخش خبر
آرشيو پخش خبر كه محل بايگاني خبرهاي مكتوب، صوتي و تصويري است از جمله منابع ديگر پخش خبر به شمار مي رود.
دو رسانه صدا و سيما براي برنامه سازي و ارائه بهتر برنامه نياز به آرشيوي از برنامه هاي قبلي و جلوه هاي صوتي و تصويري، انواع موزيك و سرود دارند. از اين رو، بايد تلاش كرد تا آرشيو مناسبي براي آن ها مهيا شود كه در اصطلاح به آن "تصاوير ضميمه يا اينسرت" گويند.
تدوين خبر
تدوين خبر اهميت بسيار زيادي در چگونگي ارائه محصول خبر دارد. اگر دراين مرحله مراقبت و دقت نشود، حاصل كار گروه خبري به هدر خواهد رفت.
سردبيري پخش اخبار
سردبير پخش اخبار در واقع تصميم گيرنده اصلي مجموعه خبري راديو و تلويزيون است. سردبيران پخش خبر معمولاً از بين دبيران ارشد خبر با بيش از بيست سال سابقه كار در بخشهاي خبري راديو و تلويزيون انتخاب مي شوند.
هر بخش خبري داراي يك سردبير، تعدادي دبير خبر و كارمند خبر و بعضاً تهيه كننده خبر است كه هر يك وظايف مختلفي دارند.
تصميم گيري سردبيران خبر
خبر حساسيت زيادي دارد و صحت آن مي تواند سند اعتبار آن باشد، اما تصميم گيري براي پخش بعضي از خبرها بسيار دشوار است كه سردبيران از سه روش استفاده مي كنند:
الف: تصميم گيري در شرايط اطمينان ؛ در اين شرايط سردبيران از وقوع و همچنین چگونگي جزئيات وقوع خبر به خوبي آگاه هستند.
ب: تصميم گيري در شرايط ريسك؛ در اين شرايط زوايا و ابعاد خبر روشن نيست ولي ارائه آن به مخاطبان ضروري است. مثل وقوع انفجار در يك مكان مهم كه سردبيران در اين موارد به كليات توجه نموده و به جزئيات كاري ندارند.
ج: تصميم گيري در شرايط عدم اطمينان؛ در اين شرايط بخشي از زواياي خبر مشخص و بعضي از زواياي آن نامشخص است كه تصميم گيري حالت بنيابين دارد. به عبارت ديگر اگر اطلاعات در يك مورد خاص ناچيز باشد، تصميم گيري براي پخش از روش ريسك و اگر اطلاعات زياد باشد به روش اطمينان نزديك مي باشد.
منبع: اصول کاربردی خبرنگاری، حجت عباسی
ادامه دارد...