روابط عمومی علم و عمل
مطابق یافته ها و تحقیقات صورت گرفته، روابط عمومی یکی از مشاغل پر استرس و سخت دنیاست. اما چرا؟ واقع امر آن است که روابط عمومی خط کش ندارد. مثلا شما به عنوان مدیر روابط عمومی، فردا صبح که میخواهید به سر کار بروید معلوم نیست با چه وقایع و رویدادهایی باید مواجه شده و دست و پنجه نرم کنید. خوب این یعنی اینکه شغل روابط عمومی پراسترس و سخت می باشد. اما عموماً در مشاغل دیگر اینجور نیست . مثلاً مدیر امور مالی سازمان میداند که فردا صبح که میرود سر کار، یکسری اسناد و مدارک مالی وجود دارد که باید رسیدگی شده و امضا شوند. به بیان دیگر کار روابط عمومی روتین و روزمره و از یک تا ده نیست، بلکه هر روز و هر ساعت آن، خود یک عالمی است و هیاهویی و اقدامی که باید عاجلاً صورت بگیرد و پیگیری شود. مثلاً ساعت 8 صبح وارد دفتر کار خود که میشوید ناگهان تلفن رییس یا مدیرعامل یا وزیر، شما را فرا میخواند که باید همراه او به یک برنامه بازدید بروید . خوب این استرسزاست. چه باید کرد؟ بایستی سریع خبرنگاران را هماهنگ کرد. بایستی سریع عکاس و فیلمبردار مهیّا نمود. بایستی سریع پلاکارد سفارش داد و خلاصه هزار جور کار و هماهنگی ریز و درشت با این و آن.
اینجاست که می گوییم کار روابط عمومی خطکش بردار نیست و هر لحظه و هر ساعت آن کار است و اقدام و یک رویداد جدید که واکنش سریع را می طلبد. خوب واضح است که با چنین وضعیتی، یک مـدیر روابط عمومی میبایست امتیازات و ویژگیهای فردی و تخصصی متفاوتی با سایر مدیران داشته باشد. ویژگیهایی نظیر آیندهنگری و دوراندیشی، هوش هیجانی، مدیریت زمان، مدیریت بحران، قدرت و توانایی ایجاد هماهنگی و سازماندهی سریع و....
حال به نظر شما چند درصد مدیران روابط عمومی ما چنین ویژگی های بارزی دارند و سرآمد هستند؟ موضوع روابط عمومی علم و عمل؛ فرصتی است تا با کندوکاوهای کارشناسی برای برون رفت از تنگناهای مدیریتی و عملیاتی حوزه روابط عمومی نسخههای شفابخشی تجویز شود برای بهبود عملکرد سازمانی، سودآوری، کاهش ضایعات، صرفهجویی در انرژی، افزایش مزیت رقابتی و... پر واضح است که در این زمینه نیازمند یک عزم ملی و جدی همه جانبه میباشیم که پاشنه آشیل تحقّق و حمایت از آن، دولت است.
حسن خسروی . مدرس دانشگاه و مولف کتاب روابط عمومی و ارتباطات