روانشناسی انواع عکس پروفایل
در جهانی زندگی می کنیم که شبکههای اجتماعی نقش مهمّی را در ارتباطات انسانی ایفاء می کنند و مردم به انتخاب عکس پروفایل خود در شبکههای مختلف از جمله فیسبوک، لینکدین، توییتر، اینستاگرام، تلگرام و سایتهای دیگر اهمیت زیادی میدهند.
اغلب مردم از عکس پروفایل برای انتقال پیامهای خود استفاده می کنند. نوع عکس پروفایلی که انتخاب می کنیم با توجه به شرایطی که در آن به سر می بریم، معانی مختلفی می تواند داشته باشد. با استفاده از عکس پروفایل می توانیم علایق و شخصیت خود را به شیوه خاص به آشنایان، دوستان و افراد فامیل معرفی کنیم، کاری که شاید با کلمات نتوان انجام داد.
امروزه تعامل بین انسانها عمدتاً در ارتباطات غیرکلامی گنجانده شده، هنگامی که با تلفن همراه یا رایانه با دیگران ارتباط برقرار میکنیم، نمیتوانیم از تن صدا، حرکات و زبان بدن، تماس چشمی یا حتی کم و زیاد کردن فاصله فیزیکی برای رساندن پیام استفاده کنیم، اینجاست که اهمیت عکس پروفایل به خوبی مشهود است.
تصاویری که به عنوان عکس پروفایل انتخاب می کنیم نشان میدهد چگونه خود را می بینیم و چگونه میخواهیم دیگران ما را ببینند.
شخصیتشناسی افراد با توجه به نوع عکس پروفایل آنها، در روانشناسی از اهمّیّت زیادی برخوردار است. مطالعات انجام شده نشان میدهد ویژگیهای شخصیتی خاصی که هر فرد دارد، از علل اصلی انتخاب تصاویر پروفایل میباشد. بهطوریکه هر تیپ شخصیتی، نوع خاصی از عکس پروفایل را ترجیح میدهد.
انواع شخصیت اصلی
- برونگرا (extraversion)
- عصبی (neuroticism)
- وظیفهشناس (conscientiousness)
- موافق (agreeableness)
- باز نسبت به تجربهها (openness to experience)
شخصیت برونگرا: انتخاب عکسهای رنگارنگ و گروهی، نشاندهنده انرژی و احساسات بیشتر می باشد. افرادی که شخصیت اجتماعی دارند، تمایل به نمایش عکسهای گروهی دارند که بیش از یک چهره در عکس مشخص باشد.
شخصیت عصبی: افراد عصبی تمایلی به نشان دادن چهره خود در عکس پروفایل ندارند و در صورت نمایش چهره، سعی می کنند آن را با عینک یا چیزی مشابه آن بپوشانند. عصبی بودن رابطه نزدیکی با احساسات منفی و ناامنی دارد.
شخصیت وظیفهشناس: افراد با وجـدان، وظیفهشناس و منظّم معمولاً تصاویری را به عنوان عکس پروفایل انتخاب میکنند که با هنجارهای اجتماعی مطابقت داشته باشد. مثلاً اغلب اوقات در عکس لبخند میزنند، زیرا معتقدند یک فرد نرمال باید خوشحال به نظر برسد. عکس پروفایل این افراد کاملاً مناسب عرف و با کیفیت خوب انتخاب میشود.
شخصیت موافق: افراد با شخصیت موافق برای هارمونی و همکاری اجتماعی تلاش میکنند. آنها احساست مثبت بیشتری نسبت به سایر شخصیتها دارند و در مقایسه با شخصیت وظیفهشناس، معمولاً عکسهای با کیفیت کمتر انتخاب میکنند اما رنگهای شفاف بیشتری در عکس پروفایل آن ها دیده میشود.
باز نسبت به تجربهها: افرادی که نسبت به تجربهها باز هستند، مانند افراد عصبی تمایلی به نشان دادن چهره خود در عکس پروفایل ندارند و تصاویر آنها احساسات منفی یا خنثی را نمایش میدهد. اما تفاوت آنها در زیباییشناسی عکس است. این تصاویر معمولاً دارای کنتراست بیشتر و تاری کمتر است.
علاوه بر این 5 تیپ شخصیتی، استفاده از عکس عاشقانه و احساسی، عکس نوشته های غمگین خاص و مغرورانه، عکس پروفایل حیوانات، هنری، سیاه و سفید و … نیز رواج دارد.
عکس پروفایل حیوانات: برخی افراد دوست دارند عکس سگ و گربه در پروفایل تلگرام و اینستاگرام خود قرار دهند. این افراد از شخصیت های برونگرا، موافق و وظیفهشناس دورتر بوده و به شخصیت عصبی نزدیکترند.
افرادی که عکس گربه انتخاب می کنند اغلب درونگرا بوده و نسبت به افراد با عکس پروفایل سگ، مورد پذیرش کمتری هستند.
به طور کلی افراد مسنتر علاقه بیشتری به تصویر سگ داشته و زنان بیشتر از مردان علاقه دارند از عکس گربه و سگ برای پروفایل استفاده کنند.
عکس پروفایل سیاه و سفید: از انتخاب عکسهای سیاه و سفید برحذر باشید. تحقیقات نشان می دهد عکسهای سیاه و سفید نوعی عکس غمگین به شمار می رود و نشانه اختلال افسردگی در فرد می باشد. افراد افسرده تمایل دارند از عکسهای خنثی، خاکستری و تاریک به عنوان عکس پروفایل استفاده کنند.
عکس پروفایل افراد خودشیفته: این افراد حس مبالغهگونهای به ظاهر فیزیکی خود داشته و به عکسهای پروفایل خود عشق میورزند. برای تشخیص افراد خودشیفته در دنیای مجازی، کافیست به کاربران خودمحور (به خصوص زنان) توجه کنید که عکس پروفایل خود را پیوسته تغییر میدهند و به این طریق سعی می کنند نظر دیگران را به ظاهر خود جذب کنند.
عکس پروفایل مردانه: تفاوت های جنسیتی در عکس پروفایل به خصوص در فیسبوک کاملاً مشهود است. کاربران مرد در فیسبوک معمولاً عکسهایی انتخاب می کنند که لباس رسمی به تن کرده، کمتر لبخند می زنند و سعی میکنند اتومبیل، ساعت یا چیزهایی از این قبیل را به نمایش بگذارند.
عکس پروفایل زنانه: معمولاً زنان تمایل بیشتری به قرار دادن عکسهای خانوادگی دارند. همچنین در عکسهای زنانه ارتباط مستقیم چشمی و لبخندها بیشتر دیده می شود.
عکس پروفایل مناسبتی: بسیار پیش میآید که بعد از یک حادثه مهم بسیاری از افراد عکس صفحه اجتماعی خود را تغییر میدهند، تحقیقات نشان می دهند زنـــــان بیشتر از مردان تمایل دارند عکس پروفایل خود را با توجه به مناسبتهای مختلف یا حوادث سیاسی، اجتماعی و حوادث تغییر دهند.
عکس پروفایل جغرافیایی: با توجه به فرهنگ ملتهای مختلف، عکس پروفایل نیز متفاوت است، به عنوان مثال تحقیقات انجام شده روی کاربران فیسبوک نشان میدهد کاربران شرق آسیا تمایل دارند عکسهای کامل از فاصله دور را به نمایش بگذارند که فضای اطراف دیده شود. اما آمریکاییها به عکس چهره علاقه بیشتری دارند.
و اما …
معمولاً برداشت های ظاهری که از عکس پروفایل افراد داریم، اشتباه است و حتی کوچکترین تغییر در اجزای چهره در عکسهای مختلف، میتواند نظر ما را درباره جذابیت، خلاقیّت، اعتماد، هوش و … آن شخص تغییر دهد.
بهتر است از روی عکس پروفایل افراد درباره آن ها قضاوت نکنیم!
منبع: socialmediapsychology