همه ارتباط برقرار میکنند اما اینکه یاد بگیرید چطور خوب ارتباط برقرار کنید، نیازمند داشتن مهارت است. برای اینکه در کار و تجارت موفق شوید (یا هر عرصه دیگر از زندگی)، باید بتوانید مهارتهای ارتباطی را خوب یاد بگیرید. برای بعضیها ارتباط برقرار کردن ساده است. بعضیها ذاتاً استاد ارتباط برقرار کردن هستند و اعتماد به نفس بسیار زیادی برای اینکار دارند. اما بقیه چطور یاد میگیرند که با دیگران ارتباط برقرار کنند؟ در اینجا به ۷ راهکار برای ایجاد ارتباط موفق اشاره میکنیم.
اعتماد به نفس: مهارتهای مردمی خوب با اعتماد به نفس شروع میشود. وقتی کسی اعتماد به نفس داشته باشد، خیلی خوب معلوم میشود. اعتماد به نفس مثل آهنربایی بقیه را به سمت شما میکشاند و رفتارهایتان نشان میدهد که ارزش صرف وقت و تلاش را دارید. وقتی حس قوی نسبت به خودتان داشته باشید، خیلی سریع از گپ کوتاهی که با کسی دارید، گذشته و فرصتی در اختیارتان قرار میدهد که بتوانید بدون اتلاف وقت به قلب رابطه دست یابید.
وقتی میخواهید رابطهای موثّر داشته باشید، یکی از مهمترین قوانینی که باید رعایت کنید این است که مستقیم به چشمهای طرف مقابل نگاه کنید. کسانیکه اعتماد به نفس کافی ندارند از ارتباط چشمی خودداری میکنند. خودداری از ارتباط چشمی نشان دهنده عدم علاقه یا بدتر از آن عدم صداقت است. وقتی دو نفر با هم ارتباط چشمی برقرار میکنند، ارتباطی موثر شکل میگیرد. ارتباط چشمی با حرفهایی که میزنید، هم اعتبار میبخشد.
علاقه نشان دهید: خیلیها مرتکب این اشتباه میشوند که زیاد درمورد خودشان حرف میزنند. هیچ چیز بدتر از لاف زدن در مورد خود، یک ارتباط را خراب نمیکند. یکی از بهترین راهکارها برای اینکه یاد بگیرید چطور با مردم ارتباط برقرار کنید این است که به جای اینکه آنها را مجبور کنید به حرفهایتان گوش دهند، از آنها بخواهید درمورد خودشان حرف بزنند. این باعث میشود طرف مقابل احساس راحتی بیشتری کرده و اعتماد به نفسش بالا رود. همچنین موقعیتی ایجاد میکند که فرد مقابل هم همین کار را برای شما بکند و به حرفهایتان گوش دهد.
هنرمندانه سئوال بپرسید: یکی از سریعترین راه ها برای شکستن قفل سکوت پرسیدن سوالهایی است که بتوان آنها را خیلی راحت با بله یا خیر جواب داد. با پرسیدن سوالی که به یک جواب با جزئیات بیشتر نیاز هست، فرد مقابل باید توضیح بیشتری بدهد و اطلاعاتی که دارد را در اختیارتان بگذارد. بخشی از ارتباط موفق یاد گرفتن این است که سوالاتی را مطرح کنید که فرد مقابل را به فکر کردن وا دارد.
دو بار گوش کنید، یک بار حرف بزنید: میگویند به یک دلیلی خدا دو گوش و یک دهان به شما داده است. دلیل آن این است که باید دوبرابر آنچه که حرف میزنید، گوش دهید. در ارتباط با مهارتهای مردمی، این یعنی وقتی فرد مقابلتان صحبت میکند، باید همه توجّهتان را به او بدهید. نباید غرق این فکر شوید که بعد از آن شما چه باید بگویید یا بعداً چه اتفاقی میافتد یا هر فکر بی ارتباط دیگری. تمرکز کنید، اطلاعاتی که ارائه میشود را جذب کرده و راهی برای دنبال کردن صحبت او با پرسیدن یک سوال مرتبط با موضوع پیدا کنید.
در چیزهایی که طرف مقابلتان علاقه دارد، علاقه نشان دهید و اگر موضوع بحث چیزی است که هیچ از آن نمیدانید، میتوانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید. اطلاعات بیشتر درمورد آن موضوع کسب کنید. اعتراف کنید که برایتان موضوع آشنایی نیست و از او بخواهید که بیشتر درمورد آن با شما حرف بزند. مردم دوست دارند چیزهایی که میدانند را با بقیه درمیان بگذارند و این اعتماد به نفس آنها را خیلی بالا می برد. وقتی موضوع مورد علاقه طرف مقابلتان را پیدا کردید، دیگر هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.
توانا بود هرکه دانا بود: ارتباط موثّر و موفّق با دانش شروع شده و خاتمه مییابد. کسانیکه مسافرت میکنند، مطالعه میکنند یا از جریانات روز باخبرند برای همصحبتی فوق العادهاند. هرچه فردی تجربیات بیشتری از زندگی داشته باشد، بهتر میتواند با دیگران ارتباط برقرار کند.
ریسک کنید: عزّت نفس هم معنای اعتماد به نفس است و حتی با وجود طرد شدن، عزّت نفس یک شخص هیچ تغییری نمیکند. بیشتر وقتها افراد به خاطر اینکه از طرد شدن واهمه دارند، از فرصتها استفاده نمیکنند. طرد شدن باعث میشود فرد احساس حقارت کند. در واقعیت، طرد شدن، عزت نفس فرد را تغییر نمیدهد. شما همان فرد باقی میمانید، به همان اندازه ارزشمند و مهم که قبل از شروع مکالمه بودید.
هیچکس نمیتواند عزّت نفس شما را بگیرد. فقط خودتان هستید که میتوانید اینکار را بکنید. طرد شدن تا زمانیکه اتفاق نیفتاده است یک توهـّم است. چرا باید وقتتان را نگران اینکه اگر این اتفاق بیفتد یا آن اتفاق بیفتد، هدر دهید؟ از فرصت استفاده کنید و برای آنچه که میخواهید دست به تلاش بزنید. تنها راه یاد گرفتن ارتباط با دیگران از
طریق تمرین کردن میسر است.
کمکم شروع کنید: یاد گرفتن اینکه چطور با آدمها ارتباط برقرار کنید زمان می برد و هرکس با سرعت مخصوص خودش پیشرفت میکند. کمکم شروع کنید؛ سعی کنید هربار با یکی از این نکات آشنا شوید. در پایه، یک ارتباط خوب با اعتماد به نفس شروع میشود و این رشتهای است که همه چیز را به هم وصل میکند. هر آشنایی کمک میکند اعتماد به نفستان بالاتر رود و تجربیاتتان متفاوتتر شود. یک جای خوب برای تمرین کردن این مهارتهای مردمی، محل کار است. وقتی صحبت کردن با همکارانتان راحتتر شد، سعی کنید با افرادی از رتبههای بالاتر مثل مدیرانتان صحبت کنید. در زمان کوتاهی، مهارتهایی که یاد گرفته بودید در شما نفوذ کرده و دیگر نیاز به فکر کردن هم ندارد.
هیچکس تابحال نگفته است که حرف زدن با آدمها کار سادهای است. برای بعضیها، به دست آوردن اعتماد به نفس لازم برای شروع مکالمه، قدم بزرگی است. این ممکن است سختترین مرحله کار باشد اما وقتی اوّلین قدم را برداشتید، بقیه آن راحتتر خواهد شد. به خودتان ایمان داشته باشید و بدانید که شما به اندازه طرف مقابلتان باارزش هستید. ارتباط موفّق و موثّر مهارتی است که همه باید داشته باشند. زیرا رمز رسیدن به موفقیت و پیشرفت در جوانب مختلف زندگی است.