همانندسازی و اقناع
افراد تمایل دارند با شیوه حرف زدن، بیان، ظاهر، رفتار و از این قبیل همانند یکی از نزدیکان عمل کنند که همانندسازی نامیده میشود که عامل «سرایت»«کپیبرداری» و «تقلید» را که اصل تشکیل دهنده تجمعّات انسانی است را روشن میکند. همانندسازی بنابر مفهوم "فروید" پیوندی عاطفی میان شخص و یک آرمان یا یک شخص دیگر یا حتی یک گروه است. تبلیغات از نیاز به همانندسازی به شکل گسترده ای بهره میبرد.
در اقناع فرایندی اجتماعی و نمادی مطرح است که به کمک بده بستانهای نمادین، سعی در تغییر نگرش دیگران میشود. البته هدف اقناع، تغییر رفتار میباشد که میتواند از وسایل قهرمیز نیز بهره ببرد. "ژان الول" هدف تبلیغات را نه تغییر افکار، بلکه وادار کردن افراد به عمل معینی میداند و چنانچه شخصی که مورد اعتماد فرد است موافق تغییر باشد احتمال زیادی میرود که او نیز پیشنهاد تازه را بپذیرد یا قضاوت خود را در آن جهت تغییر دهد.
دو عامل توانمندی و اعتیار در زمینه اقناع اهمیت دارد. یعنی اقناع کنندگانی که به نظر اشخاص توانمند و شایسته اعتماد بودند کار خود را بهتر از کسانی که این خصوصیات را نداشتند، انجام دادهاند.