چکیده مقاله نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دانش آموزان دوره متوسطه دوم
امروزه تولید اطلاعات و دانش در تمام ابعاد علمی، فنی و کاربردی با هدف به اشتراگگذاری آنها در سطوح مختلف سازمان، فرآیندی تحولزا و بینشی مثبت در عرضه مدیریت بهینه پتانسیلهای فنآورانه و منابع انسانی میباشد. فراهم شدن امکان دسترسی بلافاصله و بلاواسطه به اطلاعات حوزههای کاری نیروهای سازمان و به کارگیری آنها برای توسعه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی و آموزشی و... از جمله مزیتهایی است که عاید تولیدکنندگان و کاربران اطلاعات میشود.
اطلاعات به مجموعه دادههای قابل پردازش و تحلیل علمی اطلاق میشود. فناوری، اطلاعات تلفیقی از دستاوردهای مخابراتی، روشها و راهکارهای حل مسئله و توانایی راهبری با استفاده از دانش رایانه است. از طرفی ارتباطات از جمله پدیدههایی است که به همه جوانب زندگی انسان پیوندخورده است. (معادیفر، 1397)
ارتباطات از مهمترین و پیچیدهترین رفتارهای انسانی است که روز به روز بر این پیچیدگی افزوده میشود. انسانها بخش مهمی از زندگی خود را در سازمانهای رسمی و غیررسمی سپری میکنند که در آن ارتباطات سازمانی امری انکارناپذیر است. در این میان در سازمانهای آموزشی به مراتب حساستر و پیچیدهتر هم میشود.
ارتباطات یک ارتباط دو سویه و دو طرفه برای ایجاد تفاهم بین منبع و مقصد (فرستنده و گیرنده) میباشد. آموزش، مجموعه دورههایی که پیش از شروع کار یا در میانه فعالیت برای ارتقاء سطح دانش و اطلاعات کارکنان در جهت اهداف و استراتژیهای سازمان به وسیله ابزارهای مختلف آموزشی و کمک آموزشی ارائه میشود. (معقول، 1395).
فناوری اطلاعات و ارتباطات، به مجموع امکانات سختافزاری، نرمافزاری، شبکههای ارتباطی به منظور دستیابی مطلوب به اطلاعات گفته میشود. (یارمحمدیان، 1393)